Uważność i czujność to dwa główne źródła informacji, z których możemy czerpać wiedzę o naszych pociechach.

Wszelkie zmiany w funkcjonowaniu dziecka: w domu, w szkole, w grupie rówieśniczej, powinny skłonić nas do wzmożonej obserwacji np:

  • jeśli młody człowiek do tej pory chętnie i przede wszystkim sam z siebie, siadał do nauki i sprawiało mu to ogromną frajdę, a teraz jej unika i nie chce się uczyć,
  • jeśli nasze dziecko do tej pory pełne energii i radości, nagle staje się posępne, często się irytuje, wybucha gniewem
  • jeśli wasz dom wypełniony był kolegami i koleżankami, syn lub córka nie mogli się obejść bez znajomych, a teraz izolują się, unikają kontaktu
  • dolegliwości bólowe, takie jak częste i nawracające bóle głowy, brzucha, bóle mięśniowe, po wykluczeniu podłoża medycznego

Zauważ te zmiany, obserwuj i trzymaj rękę na pulsie. Czy to poważne problemy? Czy będą wymagać długotrwałego leczenia – nie wiadomo. Jedno jest pewne adekwatna reakcja, konsultacja ze specjalistą na pewno pomoże rozwiać wątpliwości z jednej strony, a z drugiej wskaże właściwy kierunek postępowania.

Nigdy nie lekceważ i nie bagatelizuj, kiedy młody człowiek mówi wprost o tym, że nie chce już żyć, szczególnie jeśli mówi to w poważny sposób, a słowom tym towarzyszą opisane wcześniej zmiany w zakresie funkcjonowania fizycznego i psychicznego dziecka.  Każdy taki sygnał, jest wskazaniem do Twojej natychmiastowej reakcji.