Nastolatki, podobnie jak dorośli, mogą codziennie doświadczać stresu i mogą odnieść korzyści z nauki umiejętności radzenia sobie ze stresem. Stres pojawia się, gdy postrzegamy  postrzegamy  sytuację jako niebezpieczną, trudną lub bolesną i nie mamy przekonania, że możemy sobie z nią poradzić.  Niektóre ze źródeł stresu u nastolatków mogą obejmować:

  • wymagania ze strony szkoły
  • negatywne myśli i uczucia na swój temat
  • zmiany w ich ciałach
  • problemy z przyjaciółmi i / lub rówieśnikami w szkole
  • życie w niebezpiecznym środowisku / sąsiedztwie
  • separacja lub rozwód z rodzicami
  • przewlekła choroba lub poważne problemy w rodzinie
  • śmierć ukochanej osoby
  • przeprowadzka lub zmiana szkół
  • wykonywanie zbyt wielu czynności lub posiadanie zbyt wysokich oczekiwań
  • problemy finansowe rodziny.

Niektóre nastolatki są przeciążone stresem. Kiedy tak się dzieje, niewłaściwie zarządzany stres może prowadzić do lęku, wycofania, agresji, chorób fizycznych lub nieodpowiednich umiejętności radzenia sobie, takich jak używanie narkotyków i/lub alkoholu.

Kiedy sytuacja jest postrzegana jako trudna lub przygnębiająca, w naszym umyśle i ciele zachodzą zmiany, które przygotowują nas do reagowania na niebezpieczeństwo. Reakcja na „walkę, ucieczkę” obejmuje przyspieszenie akcji serca i liczbę oddechów, zwiększenie ilości krwi przepływającej do mięśni rąk i nóg, ochłodzenie i pocenie się, rozstrój żołądka lub lęk.. Gdy tylko uznamy, że sytuacja jest już bezpieczna, w naszym umyśle i ciele mogą zajść zmiany, które pomogą nam się zrelaksować i wyciszyć. Ta „relaksująca reakcja” obejmuje zmniejszenie częstości akcji serca i oddechu oraz dobre samopoczucie. Nastolatki, które rozwijają „reakcję relaksacyjną” i inne umiejętności radzenia sobie ze stresem, czują się mniej bezradne i mają więcej możliwości reagowania na stres.

Rodzice mogą pomagać swoim nastolatkom w następujący sposób:

  • Zauważenie, jak  stres wpływa na zdrowie, zachowanie, myśli lub uczucia nastolatka.
  • Uważne słuchanie nastolatków i zwracanie uwagi na ilość obowiązków, 
  • Uczenie się i modelowanie umiejętności radzenia sobie ze stresem.
  • Wspieranie uprawiania sportu i innych zajęć prospołecznych.

Nastolatki mogą zmniejszyć stres za pomocą następujących zachowań i technik:

  • Regularne ćwiczenia i jedzenie
  • Unikanie nadmiaru kofeiny, która może zwiększyć uczucie niepokoju i pobudzenia
  • Unikanie używania narkotyków, alkoholu i tytoniu
  • Nauka ćwiczeń relaksacyjnych (techniki oddychania brzucha i rozluźnienia mięśni)
  • Rozwijanie treningu umiejętności afirmatywnych. Na przykład, wyrażanie uczuć grzecznie, stanowczo i niezbyt agresywnie lub zbyt biernie: („Denerwuję się, kiedy na mnie krzyczysz” „Proszę, przestań krzyczeć”).
  • Nauka praktycznych umiejętności radzenia sobie w sytuacji. Na przykład podziel duże zadanie na małe porcje, które są łatwiejsze do wykonania.
  • Odpoczynek od sytuacji, które powodują stres. Czynności takie jak słuchanie muzyki, rozmowa z przyjacielem, rysowanie, pisanie lub spędzanie czasu ze zwierzakiem  mogą zmniejszyć stres.
  • Stworzenie grupy przyjaciół, którzy pomogą Ci radzić sobie w sytuacjach w pozytywny sposób.

Korzystając z tych i innych technik, nastolatki mogą zacząć radzić sobie ze stresem. Jeśli nastolatek mówi o nadmiernym stresie lub wykazuje oznaki nadmiernego stresu, bardzo pomocna może być konsultacja z psychiatrą dziecięcym i nastoletnim lub przeszkolonym specjalistą w zakresie zdrowia psychicznego.