W ramach inicjatywy „Nastoletni Azyl w Twojej szkole” chcemy nie tylko rozprawić się z popularnymi mitami dotyczącymi pracy psychologów szkolnych, ale również zachęcić dzieci i młodzież, aby bez obaw sięgali po wsparcie i „pukali do drzwi gabinetu”, gdy tylko poczują taką potrzebę. Zachęcamy do przeczytania wywiadu z Emilią Żelazkiewicz – psycholożką szkolną, pracującą w szkole podstawowej.
Z jakimi problemami uczniowie najczęściej kierują do psychologa szkolnego?
W zależności od wieku, uczniowie zgłaszają agresję słowną i fizyczną, odrzucenie oraz hejt w cyberprzestrzeni.
Jak przebiega praca psychologa szkolnego? Jak wygląda współpraca z nauczycieli, rodzicami?
Co do zasady praca psychologa przebiega w oparciu o plan pracy, ale w codziennej praktyce to rozmowy, konsultacje i reagowanie oraz podejmowanie interwencji w zależności od sytuacji.
Jaka jest różnica między psychologiem szkolnym, psychologiem przyjmującym w poradni, a psychoterapeutą?
Różnica przede wszystkim wynika z miejsca pracy i posiadanych kwalifikacji. Psycholog szkolny i psycholog pracujący w poradni mogą mieć takie samo wykształcenie ( studia magisterskie z psychologii i kurs kwalifikacji pedagogicznych), natomiast psychoterapeuta może mieć wykształcenie psychologiczne lub pokrewne, ale żeby mógł prowadzić psychoterapię musi mieć skończone studia psychoterapeutyczne, których częścią jest psychoterapia własna.
Jakie są najczęstsze wyzwania w pracy psychologa szkolnego?
Wyzwaniem jest współpraca z rodzicami ( którzy najczęściej za problemy dzieci obwiniają szkołę) oraz rozwiązanie wielu problemów pojawiających się w krótkim czasie, biurokracja i traktowanie specjalistów szkolnych ( psycholog, pedagog) jako „zapchajdziury”, zlecanie dyżurów, wysyłanie do świetlicy i na zastępstwa.
Czy są rzeczy, które robi psycholog, poza udzielaniem typowych porad psychologicznych?
Zadania psychologa szkolnego reguluje rozporządzenie o organizacji pomocy psychologiczno pedagogicznej w szkole. Zadań jest cala masa. Diagnozowanie, udzielanie pomocy psychologicznej w formie, np. zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne, podejmowanie działań wychowawczo-profilaktycznych, realizacja działań w ramach zespołów do których przydziela dyrektor, rozmowy i konsultacje z nauczycielami, uczniami, rodzicami, współpraca z wychowawcami przy IPETach, i wiele wiele innych zadań, w zależności od specyfiki i wielkości szkoły.
Jakie wsparcie oferuje psycholog szkolny? Jakimi dokładnie trudnościami ucznia się zajmuje?
Psycholog szkolny rozpoznaje sytuację, prowadzi psychoedukację dla ucznia, rodzica i nauczycieli, może skierować na pognębioną diagnozę do poradni lub wskazać inne instytucje pomocowe. Psycholog może pracować z uczniami z wszelkimi trudnościami, którzy zgłaszają się do niego na rozmowę oraz na podstawie zaleceń opinii i orzeczeń Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.
Jakie jest Twoje hobby? Co robisz w wolnym czasie? 🙂
Czytam, pływam i uprawiam jogę.